Stress

 

Oedeem kan veel stress geven. Het beïnvloed je lichaam, emoties en denken.

Lichamelijk:
De spieren spannen zich. Na verloop van tijd ontstaan spierblokkades, die de doorstroming van vocht stagneren.
Het zenuwstelsel raakt ontregeld, met als gevolg dat de het oedeem nog minder wordt afgevoerd.
Kortom, stress verergert het oedeem.

Verder kan je andere lichamelijk klachten krijgen zoals hoofd- rug – nek – schouderpijn, hartkloppingen, duizeligheid, druk op de borst, vermoeidheid, slecht slapen.
Emotioneel:
Stress, depressie, angsten, boosheid, opgejaagdheid.
Denken:
Slechte concentratie en geheugen. Moeite met plannen en problemen oplossen.

Ik behandel stress met een combinatie van ontspanningsoefeningen, mindfulness en ACT (acceptance and commitment theapy).

De therapie kan gericht worden op lichamelijke ontspanning. De bodyscan, spierontspanning-, zwaarte- en ademoefening.
Of het kan uitgebreid worden, waarbij ook emoties en denkpatronen betrokken worden.

Spier ontspanning

 

 

 

Bij oedeem in een arm zijn de schouder - en arm spieren van belang.
Spierblokkades hier vormen een obstructie voor de afvoer van oedeem uit de arm.

Bij oedeem in het been zijn de bekken – en been spieren van belang.
Spierblokkades hier vormen een obstructie voor de afvoer van oedeem uit het been.

Men is zich vaak niet eens bewust van deze blokkades.
Om het te leren voelen laat ik de spieren aanspannen en ontspannen.
Eerst duidelijk voelbaar. Dan met steeds minder kracht.

 

 

 

Zwaarte oefening

 

 

 

Bij de zwaarte oefening wordt geconcentreerd op alle contactvlakken van het lichaam met de ondergrond.
Als je zit: je rug tegen de leuning, je handen op je benen, je bovenbenen tegen de zitting en je voeten op de vloer.
Concentratie op contactvlakken geeft een zwaarte gevoel.
Dat heeft tot gevolg dat spieren ontspannen en een ontspanningsketen in gang wordt gezet.

 

 

 

 

 

 

Bodyscan

 

 

Bij de bodyscan wordt de aandacht gericht op alle mogelijke gewaarwordingen in het lichaam.
Deze gevoelens zijn afhankelijk van lichamelijke klachten en emoties.

Je kan b.v. een bandgevoel om je voorhoofd of een knoop in je maag voelen (tekening 1). Een balk in je rug of een strak gevoel in je schouder (tekening 2).
Je lichaam kan bij negatieve emoties ook helemaal prikkelbaar voelen (3).

Door de oefeningen verminderen deze gevoelens en daarmee de klachten.
Maar het lichaam kan ook “leeg” aanvoelen als je lichamelijk en geestelijk in harmonie bent (4).

Je kan de bodyscan als ijkpunt gebruiken – hoe voelt de scan aan het begin en hoe op het einde van de oefening.
Zo wordt het effect van de oefening zichtbaar.
Deze gevoelens verminderen door de oefeningen en daarmee verminderen de klachten.

Adem oefening

 

Bij de ademoefening wordt de adem gevolgd, zoals deze spontaan verloopt.
Vooral bij oedeem in de benen is een diepe ademhaling belangrijk.

Door de ritmische bewegingen in de buik wordt de afvoer van het vocht gestimuleerd.

 

 

 

 

 

 

Wisselwerking lichaam - emoties - denken

 

Bij stress worden je denkpatronen dwingender.
Je gedachten worden meer zwart-wit. Je hebt de neiging tot catastroferen.
Je moet van alles.
Of je hebt kritiek op jezelf of anderen.

Je emoties worden negatief: gestrest, angstig of depressief.

Bij de oefeningen registreer je hoe lichamelijke ontspanning de emoties en denkpatronen positief beïnvloedt.

 

 

 

Stress hantering

Ik combineer mindfulness met ACT (acceptance and commitment therapy), een psychologische techniek.
Zo kan je meer structuur in je ontwikkeling aanbrengen.

Zes  factoren spelen een belangrijke rol bij stress hantering.
Aandacht – in hoeverre leef je in het hier-en-nu?
In hoeverre kan jij je onthechten / je los maken van pijnlijke gedachten en emoties?
In hoeverre kan jij bepaalde omstandigheden accepteren die niet te beïnvloeden zijn?
Welke kwaliteiten wil je ontwikkelen?
Hoe kom je tot gerichte effectieve actie?
En hoe blijf je zelf rustig – ook in een onrustige omgeving?

Bij de oefeningen en begeleiding ontwikkel je deze eigenschappen, zodat je ze in het dagelijks leven kan toepassen.

Biofeedback


 

Met biofeedback is het mogelijk oa de ademhaling, hartslag, spierspanning en hartcoherentie te meten. Hartcoherentie geeft de emotionele stabiliteit weer.

Zo kan je het effect meten van de oefeningen op deze functies.